Josephine

    Hej! Jag undrar ifall det är möjligt att först utbilda sig till ekonom och sedan efter det vidareutbilda sig till civilekonom. Jag tänker att det hade kunnat vara en "plan B" ifall jag inte kommer in på civilekonom utbildningen nu till hösten. Ifall det är möjligt, är det en lång omväg eller låter det som en bra idé? Mvh Josephine

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka utbildningar: kurser och program som blir sökbara om 3 år, vet man idag inte. Utbildningsutbud fastställs helt och hållet till första dagen i anmälningsperioden. Därför går det inte att svara på frågan om du om 3 år ska kunna efter ekonomiprogrammet vidareutbilda dig till civilekonom.
    Som det är nu så läser man mot civilekonomexamen endast på civilekonomprogrammen och om du idag hade kandidatexamen i ekonomi, skulle jag råda dig vända dig till studievägledare på civilekonomprogrammen med bl.a en fråga om de har ledig plats och om du kunde i så fall hoppa in mitt i programmet och kanske läsa år 3 och 4 - för att sedan ta ut examen och bli Civilekonom.
    Annars, så är det rimligt att anta att någon form av påbyggnadsutbildning på avancerad nivå, t.ex några masterprogram, kommer finnas at om 3 år att söka med kandidatexamen i ekonomi.

    Annars, så säger experter /sakkunniga/ att man många ggr kan få samma jobb med kandidatexamen i ekonomi och med civilekonomexamen.
    Ett tips som jag kan ge är att du under studierna på ekonomiprogrammet försöker läsa kurser "vid sidan av" t.ex på halvtid/distans... exakt vilka kurser får du samråda om med studievägledare på ekonomiutbildningar på högskolenivå. Vi rekommenderar att inte söka extrastudier till första terminen på programmet, utan tidigast till andra terminen när man vet att man klarar av att läsa på programmet på så sätt att man även har tid "över" för extrastudier.