Erika

    Hej! Om man har läst djursjukskötarprogrammet, finns det då möjlighet att läsa vidare till lärare via KPU? Eller måste man läsa en full lärarutbildning?

    • Milla : I vilka ämnen vill du bli lärare?
    • Erika : Helst ämneslärare i biologi, men kan även tänka mig grundlärare av något slag.
    • Milla : Läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    KPU prioriterar, vid antagning, de sökande som ska bli lärare i fler ämnen. De som söker med bara ett undervisningsämne riskerar att bli utan plats på KPU. Var KPU kommer erbjudas när det blir dags för dig att söka eller vilken behörighet som kommer att krävas (exakt) är svårt att säga på förhand (för att lärarutbildningar har ändrats flera gånger förut och kan också ändras framöver).
    Minimikravet, så vitt jag vet, inför antagning till KPU idag (mars 2023) är att man har 90 hp i ett ämne som man ska undervisa i. Om du inom djursjukskötare-utbildningen läser och får godkänt i 90 hp (högskolepoäng) biologi, då blir du, om inte reglerna ändras, bli behörig att söka till KPU för att bli lärare i biologi för grundskolan.
    För gymnasielärare krävs, däremot minst 120 hp i sitt första (eller enda) undervisningsämne. Behörig gymnasielärare är också behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet på grundskolan.
    "Problemet" med endast 90 hp i biologi blir inte bara att du kan ha svårigheter att komma in på KPU, utan även att om du blir behörig lärare i biologi (via KPU) så ska du söka jobb och konkurrera med dem som oftast har tre undervisningsämnen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Erika : Tack för svaret!