Maria
    Hejsan jag tar studenten den 10 juni och min fråga är,
    Är det möjligt att söka en kurs och läsa den till sista ansökningsdatumet den 20 juni?
    Jag behöver läsa naturkunskap 2

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2 och beroende på vilket program du har Examensbevis ifrån - kanske du inte behöver läsa Nk2.

    Men i fall du skulle behöva få betyg i Nk2, så är det en kurs á 100 gymnasiepoäng. Man läser den på heltid på fem veckor, dvs det är inte möjligt att få betyg i den en period på under 10 dagar.

    I fall du har kunskaper i den kursen, skulle du kunna göra Prövning. Betyg från prövningen är jämställd med betyg som man får i slutet av en läst kurs. Frågan är du när och var du ska göra prövningen.

    Medans du är inskriven på en gymnasieskola, kommer inte komvux eller prövningsenheten ta emot dig. På din gymnasieskola har du rätt att göra prövningar endast i de kurser som är inskrivna i din studieplan. Dessutom, är det jätteviktigt att du har kunskaper i kursen, annars är det omöjligt att få ett godkänt betyg.

    Bästa hälsningar

    ANNA