elev
    Hej,

    Jag har studerat klart gymnasiet och har gymnasieexamen, men skanar vissa betyg alltså har ett "F", och vill höja vissa betyg från ett godkänd betyg till ett högre för att kunna komma in i det programmet jag vill på högskolan. Jag vet att man kan läsa underkända kurser på komvux, men undrar om man kan läsa upp godkända kurser? Jag har själv läst att man får endast göra prövning om man vill höja sina betyg, men ville fråga här så att jag blir säker på det.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Komvux bör ge plats på kurserna till sökande som saknar kunskap som kursen avser att ge. Den vanliga tolkningen av det är att om man har godkänt betyg då har man kunskaper (alltså kunskaper som kursen avser att ge saknas inte), därför brukar man få avslag från komvux med svar ”tillhör ej målgruppen ”.