Elin

    Hej! Jag pluggar just nu till lönekonsult och jag funderar på att påbörja en ny utbildning efter examen. Jag hade då tänkt att plugga till redovisningsekonom men vad jag har förstått så är det ganska höga antagningspoäng på dessa utbildningarna och om det skulle vara så att jag inte kommer in, skulle jag få t.ex. göra liknande uppgifter på ett företag om jag läste böcker hemma på egen hand? Det finns ju väldigt många böcker om t.ex. moms och skatt. Har aldrig hört om en person som inte är registrerad på en kurs/utbildning och som pluggar på egen hand på fritiden. Min fråga är kanske lite komplicerad, men det jag menar är att tror du att jag skulle kunna få göra samma uppgifter som en utbildad redovisningsekonom gör trots att jag inte har utbildning? Jag har ju kunskaperna eftersom jag har läst på egen hand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin
    Redovisningsekonom är i Sverige ett icke-reglerat yrke; alltså varje arbetsgivare får bestämma vilken utbildning hen kräver för att kunna anställa.

    Vad brukar krävas?
    Jo, minst treårig gymnasieutbildning med ekonomisk inriktning (Ekonomiprogrammet, EK, inriktning "ekonomi") och helst även någon påbyggnadsutbildning.
    Det finns också en certifiering för ekonomutbildningar på gymnasiet. För mer kvalificerade redovisningsuppgifter krävs ofta högskoleutbildning med ekonomisk inriktning. För att bli auktoriserad redovisningskonsult krävs en akademisk examen med företagsekonomisk inriktning om minst 180 hp, eller en av FAR (Föreningen Auktoriserade Revisorer) godkänd eftergymnasial utbildning (exempelvis yrkeshögskoleutbildning) med inriktning mot företagsekonomi och redovisning om minst två år. Därutöver krävs, som regel, ett antal års praktik inom redovisningsområdet.

    Eftersom arbetsgivare får fritt bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer, går det inte att ge ett kort och konkret svar om hur du ska utbilda dig. Självstudier är bra att bedriva: både som komplement till skolförlagd utbildning och som "huvudutbildnig" om man inte vill eller kan "gå i skola". Men det går inte på förhand svara om de arbetsgivare som du vill arbeta för kommer att "godkänna" dina självstudier.
    Tips! om du skaffar dig goda kunskaper genom självstudier men ej kommer att ha diplom/certifikat eller betyg, försök komma in på Praktik, och under praktikperioden kan du i så fall visa vad du kan.