wbeter
    Hej! Jag har som dröm att jobba inom forskning och som professor inom psykologi. För att börja så har en Syv rekommenderat beteendevetarprogrammet, vilket lämnar mig med två val: Uppsala Universitet eller Lunds Universitet.

    Fick jag välja så skulle jag av personliga skäl föredra Uppsala, men det är ju inte garanterat att jag kommer in där. Alternativet blir att plugga i Lund, men det är en ort som ligger långt hemifrån, och inte en ort jag skulle vilja jobba i efter utbildningen.

    Därför undrar jag om det spelar någon roll vart man pluggar ifall man önskar att jobba inom forskning och i framtiden som professor? Finns det några viktiga fördelar med att plugga ett kandidatprogram på en skola man önskar att sedan jobba på, eller är det lika möjligt att efter kandidatexamen byta skola för att sedan fortsätta plugga?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vägen till att bli forskare och/eller professor är väldigt lång. Efter kandidatprogrammet kommer du behöva läsa utbildning på avancerad nivå (magister- eller masterprogrammet) och sedan söka till forskarutbildningen. Det finns ingen garanti på att komma in på utbildningen på avancerad nivå eller på forskarutbildningen. Var passande utbildning på avancerad nivå kommer att finnas när det blir dags för dig att söka till den kan man på förhand inte (garanterat) veta. Utbildningsutbud förändras över tid.
    Det finns många exempel på att man läser kandidatprogrammet på ett lärosäte, sedan masterprogrammet - på ett annat och sedan söker forskarutbildning - på det tredje lärosäte och sedan söker jobb på många olika lärosäten världen över (alltså inte bara i Sverige men även utomlands). Tjänsterna som forskare och professorstjänsterna är få och om du på förhand bestämmer att du vill vara verksam på endast ett universitet, så kan det dröja många år innan någon tjänst ens utlyses och sedan kommer sökande från hela världen söka den tjänsten... Jag avråder därför att på förhand bestämma sig (låsa sig) till ett enda lärosäte. Det är mycket tuff konkurrens inom forskarvärlden och inom lärartjänsterna på högskole-universitetsnivån och du vinner på att vara "så öppen som möjligt" vad gäller läsa och jobba "vart som helst" och inte endast i Sverige men också i andra länder.
    Sök till alla utbildningar som du är intresserad av; prioritera så att du i första hand väljer den utbildning du helst. vill läsa men "lås" inte dig mot ett enda eller bara några få lärosäten - är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • wbeter :

      Tack för det snabba och utförliga svaret!

      Nu har jag en klarare och kanske en mer nykter bild av mitt karriärsval. Jag har dock en följdfråga. Vad innebär det att det inte finns någon garanti att komma in på utbildningen på avancerad nivå eller forskarutbildningen? Handlar det om annat utöver det föränderliga utbildningsutbudet, exempelvis att studieresultaten inte alltid är tillräckliga för ansökan?

      Det som lämnar mig med så få utbildningar är att den Syv jag pratat med bara nämnt kandidatprogram i beteendevetenskap, samt fil kand,vilket jag ej vet hur det går till. Utöver kandidatprogram på 180hp så finns ytterligare program på 210hp.

    • Milla : Bra om mitt svar hjälper dig! Jag svarar utifrån den information jag har och de tidigare erfarenheter som jag, mina kollegor och de sakkunniga som vi får svar från, har. Situationen, reglerna och mycket annat kan, dock, ändras (och ibland ganska mycket) över tid. Det är bra att försöka vara så flexibel som möjligt för att möta de utmaningar som kan dyka upp på vägen! Lycka till!