H

    Jag blev antagen till folkhögskola nyligen. Jag hade dock sen tidigare sökt till komvux och blev antagen till 3 distanskurser som gör att jag får sammanlagt 2350 godkända poäng om jag klarar dem. Kurserna varar i endast tre månader.

    Jag vill plugga på folkhögskolan som en trygghet, är det dumt? Jag kommer definitivt klara av de tre sista kurserna men mitt snitt riskerar ändå att inte bli så högt, vilket krävs för de utbildningar jag vill söka till. Därför kan jag även försöka få 4 folkhögskolapoäng och försöka mig på HP provet. Dessutom kan jag inte börja plugga vidare direkt efter de tre avslutade kurserna i mars. Då riskerar jag att bli sysslolös (svårt att få jobb nu, blev varslad nyligen) under en period. Eftersom det är på distans och endast 3 kurser som jag är bra på så vill jag plugga dem. Men jag vill ändå ta vara på möjligheten av att plugga på folkhögskola. Kan jag göra både?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    Känner inga förbud mot att läsa på folkhögskola och på komvux samtidigt. Du kan se om du hinner och orkar läsa så pass mycket samtidigt. Jag förstår att du inte vill vara sysslolös och utan inkomst. Börja läsa på komvux och på folkhögskola och se vart det "bär". Gör också högskoleprovet om du får möjlighet att göra det! Lycka till med dina studier och med HP!
    Vänligen
    ANNA