Ibrahim
    Hejsan!
    Jag är en kille som går första året på Na. Mitt drömjobb är att bli läkare, och det var därför jag valde Na. Dock så behöver jag i princip få A i alla ämnen för att bli antagen till läkarprogrammet, men man kan ju skriva ett högeskoleprov och bli antagen genom det. Min fråga är: om vi tänker oss att jag skriver högeskolprovet nästa år, alltså när jag går 2:an och får då den meritpoängen som krävs till läkarprogrammet, måste jag ändå då gå 3:an på gymnasiet året efter? Eller så har jag rätt att skippa 3:an och börja direkt läsa på universitet efter 2:an?
    Hälsning Ibrahim!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du behöver läsa tre år på gymnasiet för att få ut Examensbevis - du kan inte få ut det efter 2 år. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ibrahim,
    Högskoleprovet befriar inte från kraven på Grundläggande och Särskild behörighet. Under alla omständigheter - om man gör eller inte gör Högskoleprovet - måste man ha både grundläggande & särskild behörighet; i ditt fall är det Examensbevis eller några få godkända kurser + 3 årig arbetslivserfarenhet som man skaffade sig efter det att man fyllde 19 år. Det är alltså, i princip, möjligt att komma in på högskola/universitet i Sverige utan att ha läst 3 år på gymnasiet... men då måste du jobba i minst 3 år på minst halvtid och hinna fylla 22 år, och då blir också högt resultat på högskoleprovet ett "måste" (för att det blir det enda du har att konkurrera med). Länktips: Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig.