Kristina
    Hej,
    Jag undrar var/om man kan söka gymnasie utan godkända betyg?
    Har en son som är jätteduktig på IT, har bra betyg i engelska och matte,
    men inte i några andra ämnen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kristina,
    om man inte har godkända betyg från grundskolan /vårterminen i å k 9/ i svenska (alternativt SAS =svenska som andra språk), engelska, matematik och minst fem andra valfria ämnen - är man hänvisad till IM (Introduktionsprogrammen).
    Det finns olika Introduktionsprogram:
    Preparand - är max 1 år lång förberedande utbildning med mål att bli behörig till gymnasiets Nationella program.
    Yrkesintroduktion - kan man gå i upp till tre år och uppnå sina individuella mål /vissa elever går från Yrkesintro till Nationella program och andra elever söker jobb efter tre år på gymnasiet/.
    Individuellt alternativ - studier är anpassade utifrån elevens behov, kombination med praktik är ofta förekommande (under en period kan man gå på Helpraktik).

    Information om IM finns att läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Går din son i å k 9 nu? Har ni kontakt med kurator och/eller specialpedagog? Varför jag frågar? Jo, för att kurator & specialpedagog kan vid behov ordna en så kallad "anpassad studiegång": i fall en elev bedöms kunna uppnå behörighet till ett Nationellt program kan "övriga kurser" plockas bort och eleven läser 8 ämnen med mål att bli behörig till ett Yrkesprogram. Undervisning i mindre grupp eller enskild undervisning /t o m hemundervisning/ kan rektor besluta om.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga som blir till hjälp för din sons studieplanering.

    Vet ej i vilken del av landet ni bor och kan därför inte ge info- om IM på enskilda skolor.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&municipality_id=&variant=&sport= kan du - genom att välja ort - se vilka skolor nära er som erbjuder IM.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV