Emir
    Hejsan,
    Jag har Physics från IGCSE och har dessutom studerat en hel del själv, nu undrar jag om Komvux och liknande vuxenutbildningar kommer tillåta mig att gå rakt in i Fysik 2 utan att tidigare ha Fysik 1A? Dessutom, kräver läkarlinjen att jag har Fysik 1A eller räcker Fysik 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!
    Läkarprogrammet på en svensk högskola/universitet kräver just Fysik 2, så det kommer inte att "stoppa dig" från att komma in i fall du inte har betyg i Fysik 1a men på Komvux kommer du räknas som OBEHÖRIG att läsa Fysik 2 om du inte - på ngt sätt - kan bekräfta att du har kunskaper i Fysik 1a. Bekräfta kunskaper kan man genom att uppvisa ett godkänt betyg eller genom att göra prov i kursen och kanske även i fall en behörig lärare gör bedömning att det - utifrån dina tidigare lästa kurser + att du har bedrivit självstudier - är rimligt att anta att du har nödvändiga förkunskaper. Formellt sett är du obehörig till Fysik 2 om du inte har ett godkänt betyg i Fysik 1a. Så Komvux kan lätt avfärda dig som "obehörig".

    Men du kan anmäla dig till Prövning i Fysik 2. För just prövningar brukar inte krävas några tidigare betyg. Du betalar 500 kr. och får göra Prövning. Får du ett godkänt betyg i Fysik 2 genom prövning, blir du behörig till Läkarprogrammet.

    Annars så undrar jag varför du inte vill läsa Fysik 1a först? På heltid tar det 7,5 veckor för att det är en kurs á 150 poäng. På Flex eller Distans kan man läsa ännu snabbare.

    Du måste helt enkelt kontakta Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Troligtvis kommer du att få svar att du inte är behörig att läsa Fysik 2 innan du kan uppvisa ett godkänt betyg i Fysik 1a. Du kan fråga om de kan tänka sig göra ett undantag på ngt. sätt? Det är ovanligt att sådana undantag görs.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare