Faisel
    Jag vill studera till Petroleum engineering, men jag kan inte hitta information var man kan studera, finns det i Sverige eller inte. Om det finns inte i Sverige kan man studera i norge? Hur kan man ansöka ? och vilken universitet erbjuder Petroleum engineering?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faisel,
    ang. studier i Norge - var god se studyinnorway.no. En länksamling om högre studier i Norge finns på studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/norge.

    Ang. studier i Sverige
    vi ska försöka få fram relevant info och återkommer.

    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    fick svar från en sakkunnig som lyder: "Närmaste man kommer är kemiteknik på Chalmers, KTH eller i Lund.
    Mvh".
    Detta tolklar som att i Sverige kan man läsa kemiteknik på tekniska högskolan i Göteborg (Chalmers), på Kungliga tekniska högskolan eller på Lunds Universitet. Exakt den utbildning som du är intresserad av finns, som det ser ut, inte i Sverige idag.
    Anledning till varför  utbildning inom Petroleum engineering verkar inte finnas i Sverige idag tros vara följande: efterfrågan av dessa kunskaper i Sverige inte är så stor.

    Det erbjuds flera master program inom det aktuella området utomlands, t.ex. i England och i Norge, fick jag också förklarat av en annan sakkunnig. Man kan då läsa en bachelor här i Sverige inom t.ex. kemi eller maskiningenjör för att sedan bygga vidare på sin utbildning utomlands.

    Vänliga hälsningar

    Hej igen,

    fick nu svar från ännu en sakkunnig som lyder:

    "I Sverige finns det ingen utbildning som är just petrolium engineering, det närmsta man kommer är maskinteknik på LTH där man ska kunna läsa till just petroliumteknik."