SYV-besökare
    Hej
    jag hjälper till i omställningsprojektet och det är nytt för mig. Har några deltagare som är medlemmar i Unionens A-kassa och vi funderar på om de kan studera med bibehållen A-kassa? Läste på unionens hemsida - men det står väldigt olika om det på olika ställen... och vi försökte ringa men det går inte komma fram på telefon. Snopet. Är det ngn mening att planera för studier om man inte vet om man har råd att studera?
    ... tack för alla tips!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    en viktig fråga du ställer men som också är rätt svår att ge svar på. Kan bero på vilka studier det är: på vilken nivå, om de är på heltid och hur lång tid man studerar. Ytterst är det upp till a-kassa att svara om man kan behålla ersättning från A-kassa när man studerar.
    Som regel är det om studiemedel som man ansöker, hos CSN, när man studerar (gäller dock endast de utbildningar som är "studiemedelsberättigade" och det är inte alla utbildningar som är det).

    Jag har nu testat ringa till Unionens a-kassa men kom inte fram. "Det är många som ringer nu, var god prova vid ett senare tillfälle..." - fick jag som svar. Så, du har rätt, det är svårt att komma fram på telefon.
    Jag förstår att det är snopet: är det ngn mening att söka studier om man sedan ej kommer har råd att studera? Det gäller också Komma in, alltså bli antagen till utbildningen, och ibland måste man lägga ner mycket jobb på att komma in, t.ex om det är arbetsprover, tester och intervjuer som ingår i antagningsprocessen... så, jag förstår frustrationen kring det.

    Ovan - chatt med den digitala medarbetaren "Uni" på Unionens a-kassas hemsida (uppgift från slutet av okt 2020).
    Jag tänker så här: om man absolut inte kan få studiemedel eller inte klarar sig på den summan som man kan få från CSN, men har rätt till a-kassa - så är det kanske inte ngn större mening att söka studier. Å andra sidan, om det inte är för mycket jobb att ansöka (om inte arbetsproverna, tester och intervjuer ingår) då är det ganska ofarligt att söka studier; man kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats.
    Ännu en lösning är att försöka få extrajobb/deltidsjobb som man kan klara sig på ekonomiskt under tiden man studerar.
    Förhoppningsvis, kan a-kassa bevilja ett undantag och låta sin medlem studera med bibehållen a-kassa (men det går inte ge ett generellt svar på de frågan, tyvärr).