Vasilena
    Hej!

    Jag heter Vasilena och går sista året på gymnasiet. Förra året kom jag till Sverige som utbytesstudent och började på Skvaderns gymnasieskola direkt i andra året.

    I år förtsätter jag att plugga tredje året på gymnasiet, men min mentor sa till mig att jag inte kommer att få ett diplom från gymnasiet. Min fråga är om jag kan söka utbildning i Sverige efter dessa två år på gymnasiet och vad krävs för att studera vidare?

    Jag är inte svensk medborgare,kommer från Bulgarien, i så fall behöver jag att betala studieavgift?

    Hälsningar/
    Vasilena Yapadzhieva

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vasilena!

    Har du permanent uppehållstillstånd i Sverige eller tillfälligt?

    Gäller ditt uppehållstillstånd för att kunna arbeta och/eller studera i Sverige och hur länge gäller det?

    Varför säger din mentor att du inte får betyg från gymnasiet?

    Du kan ge din mentor kontakta oss, om du viII. Mentor kan kanske berätta mer och ge oss info som vi behöver för att ge dig rätt svar.

    Jag antar att du vill få rätt svar och inte bara "ett svar". Jag vill inte vilseleda dig och ge dig information som inte gäller, inte är rätt eller användbar för dig.

    Du skriver att du kom tiII Sverige som "utbytesstudent", och hur länge gäller det "avtalet"/uppgörelse eller hur man nu kan kaIIa det? Jag menar - under vilka villkor som du får vistas i Sverige? När går ditt uppehållstillstånd ut? För vilka studier gäller ditt uppehållstillstånd?

    Sedan framgår det inte av din fråga heller vad du vill studera? är det inom teknik /ingenjör/ eIIer inom vård /sjuksköterska/ eller inom kultur /musik, skådespelare, journalist/? det finns ju så mycket man kan studera! Och varför vill du studera just i Sverige (om du måste betala för studier i Sverige) men hemma i Bulgarien kanske kan studera till samma yrke gratis?

    Det är många frågetecken... och jag känner att jag saknar information från dig för att kunna ge dig rätt/relevant/användbart svar, tyvärr.

    Du måste berätta väIdigt mycket mer men det kanske inte är rätt att göra i en öppen forum, som Fråga SYV är - där alla kan läsa alla frågor/svar. Det kanske är bättre om du pratar med Studie- och yrkesvägIedare på den skoIan du läser nu /enskiIt/.

    Bästa hälsningar

    ANNA