Nabila

    Hej! Jag går estetiska programmet på gymnasiet, och läser matte 1B. Jag undrar om det är möjligt att ta bort matten helt och hållet de andra två åren på gymnasiet? Alltså att man inte alls läser matte, och om det isåfall påverkas negativt. Går första året på gymnasiet nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nabila,

    I ES ingår endast matematik 1b som obligatorisk kurs. En obligatorisk kurs kan man inte ta bort. Du måste alltså läsa matematik 1b och du bör helst få godkänt betyg i den.

    Högre mattekurser, alltså matematik 2b och ännu högre, är på Estetiska programmet - valbara. Du behöver alltså inte läsa mer matte om du med godkänt betyg klarar matematik 1b på ES. Godkänt betyg i matematik 1 krävs för att uppfylla kraven för att kunna ta ut examensbevis.
    Om en elev inte har betyget i matematik 1 på gymnasiet eller har betyget F, icke-godkänt - då kan inte den eleven ta ut examensbevis. Utan eleven får i så ut endast ett Studiebevis i slutet av år3 på gymnasiet. Studiebevis ger inte behörighet till svenska högskoleutbildningar. Man kan söka till komvux för att komplettera sitt studiebevis upp till examensbevis. Man behöver då få godkänt betyg i matematik 1 (det borde i så fall gå att försöka få godkänt betyg i matematik 1a på komvux).
    Andra lösningar: om man har ett studiebevis och inte vill eller kan komplettera upp till examensbeviset, kan man titta på andra skolformer än högskola-universitet, t.ex på utbildningar inom Yrkeshögskolan. Utbud finns på www.yhguiden.se
    Några exempel på yh-utbildningar:
    stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktör
    utbildning/campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter
    utbildning/nackademin/ux-designer
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/skraddare
    utbildning/nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    trädgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods
    producent-film-och-tv-drama-yrgo
    utbildning/nackademin/social-media-manager-distans

    Studie- och yrkesvägledare