Emma

    Hej! Jag undrar om jag, efter att ha studerat två ämnen i 90 hp vardera och gjort examensarbete i båda ämnena, kan ta ut dubbel kandidatexamen (en med ena ämnet som huvudområde och en med det andra?) Spelar det någon roll huruvida ämnena studeras vid olika instutitioner? Skulle detta möjliggöra masterstudier inom bägge ämnena?

    Ett av ämnena är konstnärligt och leder till konstnärlig kandidatexamen om det är av betydelse.

    Tack på förhand, Emma

    • Vägledare : Den frågan borde du ta upp med studievägledare på just de institutioner där du vill ta ut examen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Emma,
    jag måste mer eller mindre ge samma "svar" som finns i kommentaren till din fråga - alltså, att du bör ta kontakt med studievägledare på de lärosäten där du vill ta ut dina examina.
    Det finns för kandidatexamen endast generella "ramar" och detaljerna får beslutas på plats på just det lärosäte där man vill ta ut sin examen.
    Kandidatkurs med rätt tema/inriktning måste också finnas med - med godkänt betyg; vilka de "övriga" poängen förutom de i huvudämnet som får ingå - beslutas också på lärosätet.
    I en generell kandidatexamen brukar man i alla fall kunna ta in 60 hp "fria kurser", i alla fall vad vi på Fråga SYV tror... Fråga syv jobbar inte med utfärdandet av examina; reglerna kan också ändras över tid; de lokala reglerna på olika lärosäten kan också skilja sig åt.
    Därför bör du med fördel ta upp den frågan med studievägledare på de lärosäten/institutioner där du vill ta ut din(a) examen/examina.