Vincent
    Kan man ta ut en kandidatexamen - filkand i mitt fall - och därefter en magisterexamen om man studerar vidare till det? Går det att ha båda samtidigt inom ett ämne, eller går det enbart med filkand om jag väljer att ta ut det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vincent, jag är inte säker att jag förstår exakt vad din fråga går ut på. Om du undrar om man kan läsa mot kandidat och mot magisterexamen samtidigt, då är svaret -nej. För att du måste för att bli behörig till magisterexamen, ha kandidat- eller en annan 3-årig utbildning (t.ex ta ut yrkesexamen), så man läser mot kandidat först och sedan kan söka till utbildningar på avancerad nivå: till magister- eller masterprogram.
    Du kanske kan omformulera din fråga, eller vänd dig till studievägledningen på det lärosäte där du vill ta ut dina examina. De är experter på olika typer av högskole-/universitetsexamina.