Ella

    Hej! Jag går samhällsprogrammet sista året. Jag har läst matte 1b i ettan, då fick jag F i kursen. Jag läste då om den kursen i tvåan och fick godkänt betyg i matte 1b. Vilket betyder att jag nu i trean ska läsa matte 2b. Då jag egentligen inte ska ha matte 2b i trean så krockar de med hela schemat och jag vill bli av med kursen. Behöver ett betyg i kursen för att få en examen. Jag undrar då om man kan göra en prövning i kursen och tenta av den och få ett betyg sen vara klar med kursen? Är det något man får göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella;

    du måste prata med SYV-en på din skola. Ytterst blir det upp till rektorn. Enligt reglerna får eleverna på gymnasiet göra prövningar om de fick F i kursen de läste eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan genomföras. Jag tänker här på att dina lektioner i matte 2b krockar med andra lektioner och då kan man på sätt och vis säga att undervisning i en obligatorisk för dig kurs (matte 2b) inte kan genomföras... det är i detta fallet en bedömningsfråga och bedömning får rektorn göra. Prata med syven på din skola så kan hen ta frågan till rektorn.
    Men jag tänker här på att i den situationen du beskriver är risken stor att du får F i kursen matte 2b, när du gör prövning. Du kan givetvis ta in F i matte 2b i ditt examensbevis om du för övrigt kommer uppfylla kraven för examensbevis, men det drar ner ditt jämförelsetal/meritvärde ganska mycket.