Alicia
    hej, jag går första året på gymnasiet i teknikprogramet och jag undrar bara om man kan utbilda sig till veterinär i högskolan efter gymnasiet om man har gått i teknik?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alicia,
    Behörighet till Veterinärprogrammet är Grundläggande behörighet +
    • Biologi 2
    • Fysik 2
    • Kemi 2
    • Matematik 4

    Du går Teknikprogrammet /ett högskoleförberedande program/ och får Grundläggande behörighet om du uppfyller krav för Gymnasieexamen (2500 poäng och alla obligatoriska kurser godkända).
    Angående Särskild behörighet /kurser i Biologi, Fysik, Kemi & Matte/, se på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE (längst ner på sidan finns länk till Programplanen).
    Du måste välja inriktning TEKNIKVETENSKAP /där Matte 4 och Fysik 2 ingår/ och sedan även Välja Kemi 2 och Biologi 2 som kurser inom Individuellt val /eller om du kan ha dem som kurser inom Programfördjupning - just det spelar ingen roll, men se till att du läser dem kurserna och får minst betyg "E" i dem/. I annat fall blir du inte behörig att söka Veterinärprogrammet direkt efter gymnasiet.
    Om man inte under gymnasiet uppnår behörighet till en eftergymnasial utbildning, kan man ansöka om att läsa på KomVux eller anmäla sig till Särskilda prövningar (självstudier med handledarhjälp med efterföljande tentamen).

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV