Nikolina
    Jag tänker på att välja humanistiska programmet till gymnasiet, men skulle vilja ha bild och formgivning också. Finns det nån kurs man kan välja inom humanistiska?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nikolina!
    200 poäng (två normalstora kurser) väljer alla elever på gymnasiet, oavsett program - fritt från skolans hela utbud. För att kunna välja en kurs, så måste den kursen finnas på skolan, bl a behörig lärare och en grupp som ska läsa tillsammans. Då är det smart att söka till en skola som både har HU och ES, bild och formgivning (då finns det pågående kurser inom Bild&form som är obligatoriska för elever på Estetiska programmet).
    Ang. möjligt att välja ännu fler kurser än de 200 poäng inom individ.val - så kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf att du kommer att välja 300 poäng kurser inom Programfördjupningen om du läser Humanistiska programmet och att det är tillåtet att läsa kurser Bild, Bild&form och Bildteori - som programfördjupande på HU.

    Återigen blir det möjligt enbart om de kurserna finns på skolan och för det bör du välja en skola som också erbjuder ES, inriktning bild och form.

    Jag kan inte lova dig att schemat kommer att gå ihop och att du ska kunna läsa precis så mycket bild&form som du önskar. Jag tror inte heller att skola kan lova till 100% att alla kurser som du önskar ska du kunna välja. Men givetvis försöker skola göra sitt bästa. Du kan be om att få en lista på valbara kurser redan innan du söker till gymnasiet.

    Som sagt, välj i första hand en skola som både har HU och ES, bild och formgivning.

    Exempel på skolorna som erbjuder båda de utbildningarna:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/backangsgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gymnasium-skovde-vasterhojd
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/schillerska-gymnasiet

    Det är dock inte uteslutet att en skola som inte erbjuder Estetiska programmet, inr Bild&formgivning kan erbjuda Bild-kurser. Har de behörig lärare och tillräcklig antal elever som väljer sådana kurser, kommer de att erbjudas. Det är bäst att fråga om det när man går på öppet hus eller besöker skolans monter under en gymnasiemässa. Alternativt kan man ringa eller maila till skolan och ställa den frågan. Svaret kan då ofta bli att de ska försöka, kan inte lova men ska göra sitt bästa. Sedan håller man tummarna och hoppas att det ska gå att ordna.

    Hälsningar
    Mikael SYV