Asila
    Hej jag är en 13 årig tjej som går i 8:an. Jag har börjat tänka på gymnasiet och undrar om man kan välja Vård o Omsorgsprogrammet första året på gymnasiet och om man kan det kan man också välja den exakta inriktningen?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, är lite osäker på vad du menar men eftersom din förra fråga gällde vilken inriktning du behövde för att kunna söka läkarutbildningen så kanske det är det du menar. Det räcker dessvärre inte med att Vård- och omsorgsprogrammet för just läkarutbildingen - då behöver du komplettera med väldigt många kurser. Det kan du i och för sig göra efter gymnasiet via vuxenutbildningen i din kommun och naturvetenskapliga basår på högskolan. Så vill du väldigt gärna gå VO där du kan tänka dig att komplettera programmet efter gymnasiet så kan det funka.

    Om detta inte var svar på din fråga så får du gärna mejla mig igen. /Lena, Syv