Hanna
    Hej! Jag studerar arbetsterapeut just nu men vet redan nu att jag vill vidareutbilda mig till något annat. Antingen tekniker eller folkhälsovetare eller kanske något som gör att jag kan få mer jobb inom socionomyrket. Är detta möjligt?

    Jag undrar dock främst om just folkhälsovetare. Har hört att det är möjligt att ha arbetsterapeut som bas och endå bli folkhälsovetare. Marknaden för hälsovetare är tuff och jag valde därför att inte gå folkhälsoprogrammet från början utan funderade på att sticka ut lite genom att ha en annan grund, alltså arbetsterapeut.
    Mvh Hanna

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,

    folkhälsovetare>> ingår inte i de s k Reglerade yrken; därför står det arbetsgivaren fritt att anställa vem hen själv vill.
    Att "sticka ut" med sin bakgrund kan vara en bra idé, men samtidigt kan vissa arbetsgivare tänka i  "traditionella banor" och vill kanske se utbildning från folkhälsovetarprogrammet. Det bästa vore om du kunde ha dubbel-examen. Men det tar givetvis lång tid att läsa två olika utbildningar.
    Se om du t.ex hittar några kurser ur folkhälsovetarprogrammet som fristående kurser och kanske t o m så att du skulle kunna läsa dem vid sidan av ditt arbetsterapeutprogram, om de  kurser ges på distans eller på kvällstid.
    Prata också med studievägledare på ditt program men också på folkhälsovetarprogrammet; förhoppningsvis kan de ge bra tips.
    Hälsningar

    Daniel