Sofia

    Hej, Jag har ett jämförelsetal på 16,6 utan mina meritpoäng på 2,5. Jag ska snart börja läsa matte3b. Kommer mitt jämförelsetal att höjas? Har ni tips på hur man kan få jämförelsetalet att höjas? Tack

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sofia,
    du behöver höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Eftersom du redan har max meritpoäng, kan du inte få fler meritpoäng; du kan alltså inte få meritpoäng för matte 3 (pga ingen kan få fler än 2,5 meritpoäng).
    Om matte 3 krävs för den högskoleutb. du vill söka - då måste du få godkänt betyg i den kursen; annars så kan betyget i matte 3 räknas in om du får ett betyg som är högre än ditt nuvarande snitt; Alltså, om du får B eller A i matte 3b, då kommer betyget i matte 3 höja ditt jämförelsetal lite grand - t.ex via A betyget höjs ditt meritvärde med ca + 0.15 och blir 16.75...
    Får du C eller lägre betyget i matte 3, och om du inte behöver den kursen för särskild behörighet - är det i så fall endast Kunskaper i matte som du "vinner" på att läsa matte 3 men ingen ändring i ditt jämförelsetal/meritpoängen.
    Gör högskoleprovet - är ett av mina råd: ett annat råd är att du söker göra prövningar i de kurser som ingår i ditt exam.bevis och ännu ett råd är att du tittar på flera utbildningar - både inom högskola och yrkeshögskola.