Johanna

    Hej! Jag har håller på att studera till logoped och känner mig än så länge mycket nöjd med utbildningen. Men jag har ett stort intresse för psykologi och olika terapi-former som t.ex KBT. Undrar därför om det går att studera till psykoteraput när man är färdigutbildad logoped? Jag vet att socionomer, sjuksköterskor m.fl. är behöriga till att söka till Psykoteraput-utbildningen, alltså att man behöver ha minst 120hp från en människovårdande-utbildning. Betyder det då att logopeder också har behörighet till att söka? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    ytterst är det en fråga till antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte dig du vill utbilda dig till psykoterapeut - om vilken grundutbildning de godkänner att du har. Du får gärna kontakta antagningsgrupperna på de lärosäten där psykoterapeutprogrammet ges. Jag minns att när vi frågade för ett par år sedan, fick vi svar att det är en "bedömingsfråga" och att reglerna kan också ändras i framtiden och att det hände att en arbetsterapeut blev antagen (i alla fall någon gång förut). Så, min gissning är att det inte är omöjligt att man med logopedutbildningen i grunden skulle kunna antas till psykoterapeutprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare