David

    Hej. Jag går 2:an på gymnasiet innom El & Energi programmet. Jag har haft sommar job i 1:an och nu har jag fått det i 2.an också. Jag undrar om inte timmarna man sommarjobbar borde räknas in i APL-timmarna man måste ha enligt skolverket. Isåfall så borde jag kunna få anställning med lön tidigare för att jag har gjort klart APL timmarna jag behöver för min utbildning. Det var nämnligen min Morbror som frågade mig om inte det funkade så och jag kunde inte svara på frågan. och när jag frågade min mentor så sa han att han skulle kolla upp det men jag tror alldrig han gjorde det för att han säkert tycker det är för krongligt. Jag kom också in på detta ämne när ajg snackade med några från frisör linjen på mitt gymnasie och de breättade att när de sommar jobba rså räknas deras timmar in i deras APL. Så jag undrar om någon vet något om hur det funnkar och kan hjälpa mig med hur man gör.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    skillnad på APL och sommarjobb är att på APL gör man vissa specifika "skoluppgifter" som bedöms av läraren på skolan och som man får betyg på (betyg på kursen inom vilken APL ingick); man genomför också APL under handledning av en person på arbetsplatsen som är "behörig handledare", som har genomgått handledarutbildning eller på ngt sätt fick bli "godkänd" som handledare.
    Och under sommarjobb så kan det bli "hur som"... kanske har man någon handledare eller inte, och man får då definitivt inte något betyg, utan man får lön. :) Så, även om man på samma arbetsplats utför i princip samma arbetsuppgifter, så är det ändå stor skillnad på APL och sommarjobb/extrajobb eller något jobb, över huvudet taget.
    Därför har jag svårt att tro att sommarjobbs-timmar skulle kunna räknas som APL. Men ring till Skolverket och fråga om det; tel.nr 08-527 332 00. Du får gärna återkomma och berätta för oss vad du fick för svar från skolverket!

    • :

      Men som sommar jobbare så får jag såklart inte jobba själv ändå utan någon färdigutbildad är ju med ock kollar så att jag har gjort rätt exakts som på APL:n
      Med tanke på att det funkade för frisörerna så tycker jag att det bord funka för mig också men jag ska ringa och höra vad skolverket har att säga

      mvh David

    • Anna : Jag är förvånad Om det funkade för frisörerna! Hör med skolveket, är mitt råd. Lycka till!