Maria

    Hej. Jag ställer denna fråga åt min syster. Det är så att hon har glömt sitt indra lösenord (för länge sen + har hön glömt sitt mailkontos lösen med...). Under tiden som hon skulle svara för antagningsbeskeden fick hon ringa sin syv på skolan som sa att hon kunde tacka ja till min systers gymnasieplats istället för henne. Vår ena fråga är ifall det verkligen går för syv att tacka ja istället för en elev (vill bara dubbelkolla)? Och den andra problemet är att hon kan inte få tag på sitt syv i några veckor nu. Man behöver ju logga in på Indra och kolla välkomstbrev ( ja, och något nytt lsenord har inte fixats under den samtalet...). Så frågan är ifall man kan få hjälp av någon annan syv och vilken isåfall? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag rekommenderar att ni tar kontakt med personal på gymnasieantagningskansli. Om man glömt inloggning, bör personal på gymnasieantagningskansliet hjälpa till att fixa det. Detaljerna kring hur gymnasieantagningen administreras kan vara olika, beroende vilken antag.kansli eleven "tillhör". Och det beror på vilken stad eleven är folkbokförd i. Kontaktuppgifter till gymn.antag.kanslierna kan ni hitta på antagningskanslier.skr.se

    t.ex gymnasieantagnignen i Göteborgs regionen hittar man uppgifter om på antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen

    Att eleven under sommaren ej kan få tag på "sin SYV" kan man lätt tro på: SYV-en kan vara på semester. Kommunerna brukar då ha "jourhavande SYV-ar". Och på varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Ännu ett tips - om din syster minns vilka skolor hon sökte till kan hon kontakta skolorna och fråga om hon finns med på listan som skolan fick från antagningskansliet på elever som kom in. Kontaktuppgifterna till gymnasieskolorna finns bl a att hitta via www.gymnasieguiden.se
    T.ex gymnasieskolorna i Göteborg: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?göteborg