Patrick
    Nu är det så att man ska välja i-val och programfördjupning till årskurs 3 (TE). Jag valde Engelska 7 som i-val och sen fick jag också reda på att en kompis i NA valde Engelska 7, fast som programfördjupning. Vi går på samma våning och jag undrar om vi kan hamna i samma klass även om vi går på olika linjer?

    Sedan undrar jag också om det blir olika klasser för de som valde Engelska 7 som i-val och programfördjupning (t.ex. om en kompis i klassen väljer det som programfördjupning och jag i-val, hamnar vi i olika klasser då)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Patrick!

    Engelska 7 är ju samma kurs, oavsett om man läser den som programfördjupande, som individuellt val eller som "utökad kurs".

    Beroende på hur många som ska läsa den kursen nästa år, kan det bli en eller flera språkgrupper.
    Är det sammanlagt max 20 elever, så kan det inte annat än att bli en endaste språkgrupp och då kommer ni alla att läsa tillsammans.
    Om det blir fler än 20 elever, blir det flera språkgrupper och då beror indelningen i grupper - på hur schemat går ihop för varje elev (man kan ju inte delta i flera olika lektioner samtidigt).

    Jag kan, alltså, inte svara på din fråga - om du och din kompis kommer att läsa i samma grupp. Engelska 7 är en mycket populär kurs för att ett godkänt betyg i den ger 1,0 Meritpoäng - därför är det mycket troligt att det blir fler än en språkgrupp, men det kan inte jag lova dig. Lärarkapacitet kan också begränsa möjlighet att välja engelska. Om det t.ex. bara finns en behörig lärare, som redan har lektioner till heltid, så blir det svårt att starta ännu en språkgrupp. Det kan därför bli så att alla som vill läsa engelska 7 inte får göra det.

    Med vänlig hälsning
    Mikael