H

    Hej! När man är sjuksköterska kan man ju gå yrkeslärarutbildningen för att sedan jobba som vårdlärare. Men det kanske inte är så många ämnen man kan få möjlighet att undervisa i. Då undrar jag om man kan läsa 90hp i ett ämne (ex svenska) för att få behörighet i det också? Eller krävs det att man läser KPU då också? Min fråga är alltså om yrkeslärarutbildningen kan motsvara KPU:n förutsatt att man har tillräckligt med poäng i det extra ämne man vill undervisa i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    Du måste ställa din fråga och få svar från skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Du kan också se om studievägledare på lärarhögskolorna kan svara på din fråga. Reglerna kan förändras över tid. Kanske kan undantag göras i vissa fall...
    Allmänt gäller: Om man får ut lärarlegitimation kan man senare ansöka om Utökning av lärarlegitimationen och den kan beviljas på olika grunder: högskolepoäng, men också praktisk erfarenhet av att ha (som obehörig lärare) undervisat i ämnen där man inte var behörig lärare.