Nora
    Hej! Jag funderar på att till nästa år söka en kandidat i fysik. Dock håller jag nu på med 30 HP teoretisk filosofi, och jag skulle vilja fortsätta med detta tom kandidatkursen, det vill säga 90 hp totalt, medan jag läser fysik. Detta eftersom jag så småningom vill gå en master i kognitionsvetenskap, som har som behörighetskrav "Examen från grundnivå med 90 högskolepoäng i något av ämnena antropologi, allmän språkvetenskap, datavetenskap, informatik, nationalekonomi, neurovetenskap, biologi, psykologi, pedagogik eller teoretisk filosofi.". Fungerar detta, att jag läser en kandidat och sedan bara 90 hp filosofi eller måste jag komplettera filosofin så jag får två kandidatexamen?
    Tacksam för svar!
    Nora

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nora;
    min tolkning utifrån en formulering "Examen från grundnivå med 90 högskolepoäng i något av ämnena ...." och där nämns det inte fysik....  att det måste vara EXAMEN från utbildning just inom de nämnda ämnena

    och inte "Examen", vilken som helst; och så 90 hp lästa inom de här ämnena...
    Alltså som jag tolkar den formuleringen så är det INOM EXAMEN måste vara minst 90 hp godkända i de nämna ämnena.
    Men du får gärna fråga Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa masterprogrammet. Det dröjer också några år innan du kommer söka till masterprogrammet och då kanske sker vissa förändringar (hela programmet kan också "försvinna" i sin nuvarande form och "ersättas" av ngt annat program med ett annat namn och som kanske kommer ges på andra lärosäten än som det gör idag... det sker ju ständiga förändringar i utbildningsutbudet, vilket gör det svårt att planera på lång sikt...).
    Vänligen
    L.

    Liselotte