Anonym

    Hej! Jag har läst en del kurser inom socialt arbete och vill gärna i framtiden arbeta med barnrättsfrågor. Min plan är att jag ska utbilda mig till jurist men jag vill även ha det sociala arbetet i ryggen för att utöka min kompetens. Jag undrar nu hur man går tillväga för att ta ut en kandidat i socialt arbete. Kan man läsa de 90 poängen inom huvudämnet och sedan resterande 90 poäng inom vilket ämne som helst? Jag funderar över om jag efter 3 terminer på juristprogrammet kan ta ut en kandidat i socialt arbete eller räknas då de poängen bort från själva juristexamen? Hur fungerar det? Mvh Alicia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,
    inga poäng kommer "räknas bort" från juristprogrammet men jag kan inte svara på frågan om du efter 3 terminer på juristprogrammet ska kunna ta ut kandidatexamen i socialt arbete. Vad gäller kandidatexamina så får högskolorna och universiteten i Sverige ganska "fria händer"och bestämmer mycket själva på sitt eget lärosäte. De gemensamma ramar som finns och som alla måste hålla sig inom är - för kandidatexamen 180 hp av dem minst 90 hp i huvudämnet. Och så måste kandidatkurs finnas också med - med godkänt resultat. Vad gäller de kurserna som inte är i huvudämnet, så kan lärosätet bestämma att inom de 90 poängen så måste minst 30 hp vara i "närliggande ämne" (och vad som är närliggande är en bedömningssak och olika lärosäten kan göra olika bedömningar). Men i grunden måste lärosätet ha tillstånd att utfärda examen i socialtarbete, Vänd dig till studievägledare på de institutioner där relevanta kurser och program ges. De bör ge dig mer information kring din möjlighet att ta ut kandidatexamen. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare