Josefine
    Hej!
    Jag vill jobba med liknande socionom då jag inte kommer in på socionom. Jättetråkigt men ska såklart fortsätta göra HP! Men till frågan,
    jag vill jobba med människor i utsatt situation och jag vill då bygga ihop min egen kandidat. Tänkte på psykologi 1,2 och 3 samt sociologi 1. Men sen, kan ni hjälpa mig med vilka kurser som är bra att lägga till? Helst 15 eller 30 poängskurser men de andra funkar också. Jag har sökt på socialt arbete osv när jag letar kurser men hittar inget. Tänker mig kurser som är bra för att exempelvis få ha samtal med personer, hjälpa barn, familjebehandlare osv. Kurser som hjälper mig att komma så likt socionom som möjligt. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,

    vad gäller just KANDIDATEXAMEN så får varje högskola/universitet i mångt och mycket bestämma själva vad för kurser som får ingå; du måste vända dig till just den högskolan/universitetet där du vill ta ut kandidatexamen.
    Det gemensamma för kandidatexamen /gemensamma regler/ är att det är minst 3 år på heltid, 180 hp; och att minst hälften måste vara inom "huvudämnet" men det resterande 90 hp är det väldigt olika vad olika högskolor/universitet kräver.
    Reglerna (både gemensamma) och de lokala reglerna kan under tiden också förändras! inte lätt det... jag förstår och håller med.

    Dessutom är det också så att till många fristående kurser är det högre antagningsgräns än till programmen. Tyvärr är det så att det kanska inte funkar för dig att komma in på de fristående kurserna, då fler och med högre betyg söker till de fristående kurserna. Så är fallet ganska ofta.

    Varför folk satsar på att sätta ihop sin egen kandidatexamen (i stället för att läsa ett program) kan vara olika, men just av den anledningen som du har, att du egentligen vill läsa socionomprogrammet men kommer inte in - brukar tyvärr inte funka. Jag är ledsen. Detta just pga om man ej kommer in på programmet, kommer man troligtvis inte på de fristående kurserna heller. :(

    Att göra en detaljerad planering på 3 år framåt, när du måste söka separat till varje kurs och det finns risk att du inte kommer in och också att när det blir - om 2 år dags att söka till kursen, så kanske då den kursen inte längre finns...? Vad gör man då?

    Då kan man fråga sig varför man får sätta ihop sin egen kandidatexamen!? Jo, för att ibland vill folk profilera sig på ett särskilt sätt och vill friare välja vad de ska läsa och de har tillräckligt höga betyg och kommer in på de fristående kurserna;
    en annan situation när det funkar är att man av någon anledning avbryter sitt program, t.ex får barn eller kommer på att det inte riktigt kändes rätt utbildning... och kan då använda de redan betygsatta kurser och fylla på med andra och sätta ihop till kandidatexamen.
    I de 2 fallen brukar det funka rätt bra.

    Men om man inte kommer in på programmet, då är chansen liten att komma in på kurser som är "liknande" - som om man läste det programmet. Om du tittar på antagningsgränserna till kurserna - då kommer du att se att det kan bli mycket svårt.
    Jag säger inte att du inte bör söka - utan jag menar att du ska börja läsa några kurser, om du kommer in på dem och se sen vilka kurser som kommer att finnas att söka längre fram. Utbildnignsutbud förändras.

    De kurser och program som kommer att starta på hösten 2018 kan du se först den 15 mars /i alla fall kan utbildnigsutbud förändras fram till 15 mars/ - det är när ansökningsperiod börjar, som man kan se hela "det rätta" utbudet av utbildningar.

    Tips - kika på yrkeshögskoleutbildningar också. Ansökan till högskola och yrkeshögskola sker Oberoende av varandra. Ex. på en yh-utbildning som kanske kan bli av intresse för dig är https://www.yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/stoedpedagog-inriktning-funktionsnedsaettning

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA