Student

    Hej, kan jag bygga upp en kandidat examen inom psykologi och samhällskunskap (statsvetenskap etc) för att sedan också läsa kpu för att kunna bli behörig till att undervisa på gymnasiet? Och isåfall vad kan man jobba som när man har en kanditat i statsvetenskap samt psykologi utöver att jobba som lärare med kpu? Finns det några nackdelar med att gå på egna kurser istället för att gå på ett program för ämneslärare förutom att man då inte går ett program och får söka till kurserna varje termin.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tugce,

    lärarutbildningar genomgår förändringar (med jämna mellanrum) och hur lärarutbildningarna kommer se ut om några år kan jag inte säga med någon högre grad av säkerhet. Var KPU kommer erbjudas och exakt vilka krav som kommer att ställas för att anses vara behörig till KPU går inte heller säga på förhand (i alla fall går det inte vara säker). Det som gäller idag är att KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Psykologi är på gymnasieskolan ett väldigt litet ämne men få kurser och som läses endast på några få gymnasieprogram; kurserna är också små (á 50 poäng) alltså hälften så stora som en "vanlig gymnasiekurs" - det blir med det få undervisningstimmar för läraren. Samhällskunkskap undervisas däremot både på grundskolan och på alla gymnasiala (nationella) program men på de yrkesprogrammen läses endast en liten (50poängs) kurs Samhällskunskap 1a1 och på de högskoleförberedande program - en 100p.kurs (Samhällskunskap 1b) och endast på inriktningen samhällsvetenskap på SA är även kursen Samhällskunskap 2 en obligatorisk kurs (de eleverna läser alltså 200p., två "normalstora kurser" i ämnet samhällskunskap). Ämnet svenska är betydligt större och även ämnet engelska är också ganska mycket större än ämnet samhällskunskap; och psykologi är ett "litet ämne" inom svensk gymnasieskola (och på grundskolan undervisas det inte i psykologi, över huvudet taget). Det är alltså ganska osannolikt att kunna få en heltidstjänst som lärare i samhällskunskap och psykologi.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    det är säkrare att gå ämneslärarprogrammet än att först läsa högskolepoängen i sina blivande undervisningsämnen och sedan försöka hitta KPU som passar in på "dina ämnen" och också försöka komma in på KPU. Att man blir behörig till KPU betyder ju inte att man också kommer in. Det är inte ens säkert att du kommer hitta passande KPU att söka till.
    Å andra sidan, när det är lärarbrist, så kan även obehöriga undervisa (i alla fall tillfälligt). Men vet man från början att man vill bli lärare, så rekommenderar vi att söka till något av lärarprogrammen.
    Exakt hur behörighet till KPU kommer se ut när det blir dags för dig att söka - om några år - vet vi inte. Idag behöver man (om man vill komma in på KPU inför gymnasielärarexamen) 120 högskolepoäng i sitt första undervisningsämne och 90 hp i sitt andra undervisningsämne. För blivande grundskolelärare kan färre högskolepoäng accepteras men grundskolelärare är ofta behöriga i tre ämnen medan gymnasielärare - i två ämnen.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på lärarhögskolorna.
    Vad gäller vad man kan jobba med efter kandidatexamen med huvudämnen samhällskunskap eller psykologi, så börja med att läsa information på utbildningens egen webbplats; fråga också studievägledare på den institutionen där utbildningen ges. Annars, så finns det massvis med icke-reglerade yrken inom områden samhällsvetenskap-administration-handläggning-utredningar där arbetsgivare bestämmer vilken utbildning de anser vara tillräcklig och relevant och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika, så det är extremt svårt att ge något konkret svar på den frågan.