Stella

    Hej jag har en fråga angående kandidatprogram, dubbelkandidat osv. Jag läser just nu min sista kurs för att få en filosofie kandidatexamen med socialpsykologi som huvudämne. Jag tänkte fortsätta med kriminologi då det är något jag är väldigt intresserad av. Har hittat ett kandidatprogram i undersökningskriminologi på distans i högskolan i Gävle. Jag undrar hur det blir om det programmet har 180 poäng. Vad jag förstår behöver jag egentligen bara läsa 90 hp inom ett till huvudämne för att få ett dubbelkandidat, men hur blir det om jag läser ett kandidatprogram på 180 hp då? Har hittat enstaka kurser också, men när jag sökte inför vårterminen så var det jättemånga i kö så jag vill ha många som jag kan söka och programmet innehöll många intressanta kurser och var på distans.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stella, om du läser ännu ett helt 3-årigt program och uppfyller kraven för examen från det programmet, kommer du få ut examen, alltså även från det "nya" programmet. Då får du 2 examina sen.
    Om du blir antagen till det "nya" programmet, kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och kanske får du svar att du kan hoppa över någon del av programmet och få examen snabbare.
    Prata annats med studievägledare på de institutioner där du vill ta ut examen. Ofta är det varje lärosäte som kan säga rätt mycket om sina examina och reglerna på olika lärosäten kan skilja sig åt.