Abdulrahim

    Hejsan! Nu är det så att jag kanske ska söka till Juristprogrammet, och efter att kollat lite på några karriärval man kan välja som jurist är det uppenbart att betygen från utbildningen är  väldigt viktiga. Om man vill till exempel bli en advokat, domare, eller kronofogde bör man vanligtvis praktiserat som notarie, men nu när jag kollar på antagningsstatistiken för att bli notarienominerad så ser jag att det är väldigt högt  https://www.akavia.se/medlemskapet/notariestatistik/ . Min fråga är: Vad händer om man inte har betygen för att bli en notarie? Vad kan man göra med sin juristexamen om man går ut med medelbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en utbildad jurist kan i Sverige arbeta som Utredare på någon myndighet, t ex på Försäkringskassan eller som Civil utredare hos Polisen. Jurister kan även få uppdrag som konkursförvaltare. Som jurist kan man också specialisera sig inom offentlig rätt t ex eller inom migrationsrätt (och t.ex söka jobb som Beslutsfattare på Migrationsverket) eller barnrätt (se information om yrket Barnombudsman) eller satsa på att jobba som Företagsjurist eller Affärsjurist
    Det krävs, som regel, juridisk universitetsutbildning för att kunna söka jobb som DO, som Allmänhetens Pressombudsman eller som konsumentvägledare.
    Med juristexamen kan man också gå mot undervisning: t.ex Vill man undervisa i juridik på gymnasiet, kan man genom Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), bli behörig lärare i juridiska kurser på gymnasiet. En annan form av undervisning finns på högskolenivå som Högskolelärare: lektor, adjunkt eller bedriva undervisning i kombination med forskning.
    Kika gärna även på yrket Advokatsekreterare.
    Det finns alltså ett mycket brett urval av möjligheter på arbetsmarknaden för personer med juristexamen.