Carolina
    Hej! Jag trivs verkligen att vara med djur, jag är själv väldigt häst och hundintresserad. Mina fråga är då vilka eventuella karriärsval hade jag kunnat göra då för att kunna få arbeta med djur. Det kan vara allt från vuxenutbildningar/komvux till högskolestudier ett plus är om dessa är på distans.

    Jag skulle vara tacksam om ni kunde komma på lite olika möjligheter för mig att välja/fundera mellan utöver det mest uppenbara som veterinär. Har studerat högskoleförberedande på gymnasiet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    för att välja utbildning måste man först veta vilket yrke man "siktar på", för att utbildningar ges på olika ställen och leder till olika yrken;
    du kan börja med att kika på yrket Djurfysioterapeut. För att bli Djurfysioterapeut behöver du först arbeta som vanlig fysioterapeut för människor i minst två år. Därefter kan du påbörja en utbildning i veterinärmedicin vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

    Alltså, utbildningsvägar ser olika ut, beroende på vilket yrke du siktar på - och det finns mängder av olika "djuryrken", där man på olika sätt arbetar med djur.
    Du nämner hund- och hästintresse i din fråga; du kan därför med fördel kika på Hundyrken och Hästyrken.
    Inom hundyrken finns bl.a Dogwalker och hundspannsguide, bara för att ta exempel.
    Och bland hästyrken: Hästtandvårdare och ridande polis.

    Liselotte