Marian
    Hej, det skulle vara till stor hjälp att få veta hur man balansera nedanstående reaktion.

    MnO4- + C2H2O4(aq) + H3O+ ----> Mn2+ + CO2 + H2O

    (formeln är obalanserad)

    Tack på förhand.
    • SYV-besökare : SYV har inte behörighet i kemi; och även om någon Studie- och yrkesvägledare minns från sin gymnasietid, då är det inte meningen att någon annan ska lösa dina skoluppgifter. Vid större svårigheter vänder man sig till sin lärare; till läxhjälp som många skolor erbjuder på skolorna eller till någon specialiserad hemsida i just det ämnet, i detta fall i kemi. Tips: läs noga i det avsnittet i kemi-boken som behandlar just den delen i kemi-kursen som din fråga gäller och försök lösa uppgiften själv - det är på så sätt som man lär sig bäst!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marian, det är en fråga som du kan ställa till läraren i kemi.

    Du kan också testa ställa den i forumet på någon kemi-sida eller på www.pluggakuten.se

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte