Elev x

    Hej! Inom vården får arbetarna kläder från sin arbetsgivare som de måste ha på sig men hur ser det ut för apotekare. Får apotekare ha på sig vad de vill under den vita rocken? Om man studerar till apotekare som är en utbildning på fem år, finns det någon vidareutbildning på det så att man för högre ”ställning”?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    känner inte till om det finns några regler på vad en apotekare får ha på sig under den vita rocken på en arbetsplats. Kan bero på vad arbetsplatsen är... om det är ett Apotek eller ett labb (laboratoriet). Vad jag kan tänka mig så är det inte lämpligt att ha så långa ärmar så att de "kommer i vägen" vid manuellt arbete.. men annars så tror jag inte att några strikta regler finns "på den fronten".
    Utifrån din ålder så ser jag att det dröjer rätt många år innan du kan bli färdig med apotekarutbildningen, som är fem år lång; på så lång tid kan reglerna förändras. Det som gäller idag behöver inte gälla om några år.

    Angående högre "ställning" för en apotekare
    Jag kan tänka mig att en apotekare kan bli en forskare eller/och högskolelärare, t.ex utbilda blivande apotekare - är det en högre ställning "i dina ögon"? eller menar du en Apotekschef?