Anna
    Jag gick ut gymnasiet 2012 och läste ett högskoleförberedande utökat estet-program. Jag har sedan dess pluggat saker som inte kräver poäng, men tänkte nu söka högskola till hösten och har blivit lite förvirrad av informationen jag hittar på nätet.

    Mitt meritvärde ligger på 19.06 efter uträkning på antagning.se . Men när det kommer till extra meritpoäng är jag osäker på hur mycket jag kan få och om jag ens kan få det. Den enda kursen jag läste som verkar kunna ge mig extra poäng är engelska C (även om jag såg att Svenska C skulle kunna ge något också?) och då är helt enkelt min fråga - får jag meritpoäng för engelska C och i såna fall hur mycket? Utbildningen jag främst vill läsa har inte engelska som behörighetskrav. Är det 1 poäng, 0.5 eller inget alls?

    Kanske världens lättaste fråga för er, men hade bara varit skönt för egen del att få klarhet i hur stora mina chanser är att komma in på den utbildningen jag helst vill gå (Utredningskriminologi vid Gävle Högskola som hade 20.04 i höstas).
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    om du gick ut gymnasiet i Sverige 2012 och fick ett slutbetyg - då står det som gäller för dig på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat & specifikt om meritpoängen - på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/meritpoang och man läser på sidan där:
    "
    Meritpoäng för engelska – max 1,0 poäng

    Kurs B ger 0,5 meritpoäng
    Kurs C ger sammanlagt 1,0 meritpoäng*

    *) För att få 1,0 meritpoäng för Engelska C ska inte Engelska B krävas för behörighet (vara ett förkunskapskrav).

    Om Engelska B krävs för särskild behörighet ger Engelska C 0,5 meritpoäng."

    Alltså tolkar jag det som så att om engelska inte krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker till och du har godkänt betyg i Eng C, då borde du få + 1.0 som merit/extrapoäng.

    Liselotte