Yuwathida
    Om jag har godkänt i alla ämne, förutom engelska och fått E i svenska som andra språk

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Yuwathida, behörighet till ALLA gymnasieprogram inkluderar att man bör vara godkänd i svenska, engelska och matematik från vårterminen i å k9 i grundskolan.
    Dock, kan man be att få dispens från kravet i engelska /om man kan påvisa att man inte hade möjlighet att läsa engelska i tillräckligt många år/. Om dispens beviljas, bör eleven läsa in grundskoleengelska under åk1 på gymnasiet och fortsätta sedan med första gymnasiekurs i Engelska /som heter engelska 5/.
    Utan godkänt betyg i Engelska 5 kan man inte få ut gymnasieexamen, utan får ett Studieintyg i stället. Studieintyget kan sedan kompletteras upp till Gymnasieexamen på komvux.

    Jag kan inte svara på frågan om du får dispens eller ej från kravet att ha ett godkänt betyg i engelska.
    Även om du skulle få det, kan jag inte rekommendera att läsa ett högskoleförberedande program utan att ha ett godkänt betyg i engelska från grundskola. Det blir tufft att läsa in en extra kurs under gymnasiet. Med tanke på att du "bara" har E i svenska som andra språk och svenska är UNDERVISNINGSSPRÅK. Man lär sig alla ämnen PÅ SVENSKA. Även engelska lär man sig PÅ SVENSKA, då översättningsövningar mellan svenska-engelska ingår i kursen och läraren förklarar till stor del på svenska på lektionerna.
    Risken finns att du inte kommer att uppnå kraven för gymnasieexamen under dina tre år på gymnasiet.

    Min rekommendation är att du läser in engelska från grundskolan samt mer svenska på IM, introduktion - på t.ex. Preparand eller Individuellt alternativ. Du har sedan mycket bättre förutsättningar att klara av ett högskoleförberedande gymnasieprogram som EK.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare