Alex
    Hej.
    Planerar och söka in till programmet offentlig förvaltning på göteborgs universitet nu till VT 2017. Programmet är på 3 år och efter det får jag en Pol.kand examen. Min plan är att kombinera detta med fristående kurser på samma universitet för att även kunna få en ekonomi kandidat examen. Jag undrar om detta är möjligt, och isåfall vilka kurser är det jag måste lägga till och hur lång tid kommer det ta att åstadkomma det jag vill göra?
    Ps. Kommer välja den ekonomiska inriktningen på offentlig förvaltning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej AIex!

    Pga "akademisk frihet" kan olika högskolor och universitet ställa lokala krav, det är därför bäst att ta direktkontakt med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen.

    Om du tidigare inte har läst på högskolenivå och med det inte har erfarenhet av akademiska studier, sök inte mer än heltidsstudier under första terminen, är mitt råd. När du är inne på universitetet, känn efter om du skulle orka med mer än heltid och i så fall boka tid hos vägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen för att diskutera viIka tilläggskurser som du skulle behöva läsa för att uppnå ditt mål.

    De gemensamma regler för kandidatexamen är minst 90 högskolepoäng i huvudämnet, i detta fallet Ekonomi plus minst 30 högskolepoäng i ett närliggande ämne och resterande 60 HP kan man i fall man tar ut ett generellt kandidatexamen - ha valfria HP men det är alltid bra att göra planering med studievägledare på just den högskola/universitet som ska utfärda examen.

    Ha det bäst!

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare