benjamin
    Hej, jag vill gärna söka till polishögskola när jag slutar gymnasiet. Men jag går bara i 8an så det är ingen brådska. Min fråga är: om jag har D i alla ämnen tredje året på gymnasiet kommer mina chanser att kunna komma in i polishögskolan vara väldigt stora? Eller måste jag ha många C och B?
    Och en sista sak, hur många meritpoäng ska man ha för att få en stor chans att komma in?

    Jag tänkte börja plugga nu och få bättre betyg. Just nu har jag bara E i allt förutom Musik, Engelska och Hemkunskap i dom 3 ämnena har jag C

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Benjamin,
    det är mycket bra att du tänker på ditt framtida yrkesval, att du vet vad du vill och att du tänker nu satsa på att ha bättre kunskaper och högre betyg! Jättebra!
    Här får du länk till en sida som är till för dig, som är intresserad av Polisutbildningen.
    https://polisen.se/bli-polis/
    Flera sidor som du kan besöka är: https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/
    och http://www.framtid.se/profession/polis/

    Det är flera saker än betyg man bör tänka på om man vill bli polis: fysiska tester, B-körkort och vara frisk och simkunnig.
    B-körkort är en kostnadsfråga också, inte bara en fråga om att vilja eller vara duktig, det kostar att ta körkort. Teoretiska delen av körkortet kan man klara av på egen hand genom att plugga men självaste körningen måste man träna på och det är inte gratis, tyvärr.

    Jag vill ge dig råd att läsa på länkarna som jag skickar nu och att du gör ditt bästa i skolan i alla ämnen.
    Hjälp med matten kan du få på www.mattecentrum.se , det är gratis.

    Om du har bättre kunskaper & högre betyg i flera ämnen, har du bättre chanser att komma in både på polis och till en annan utbildning, om du skulle ändra sig och vill söka ngt. annat.

    Väldigt bra att du planerar långsiktigt & vill satsa på din framtid!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA SYV