Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagning.se antar till max 45 hp per termin. De som läser mer än 45 hp per termin kom in på ett program och inför t.ex andra terminen på programmet söker till ännu ett program eller en kurs eller flera kurser. Inom programmet har man platsgaranti på kurser som ingår i programmet. Och så kan man bli antagen till upp till 45 "nya" högskolepoäng till nästa termin.
    OBS! personal på institutionerna kan sätta sig emot att man läser på mer än heltid (speciellt om kursmoment i olika Utbildningar krockar i tid). Och för den studerandes del så är det sällan möjligt att läsa på mer än 150% av heltid och bibehålla sin hälsa. Heltids studietid uppgår till 40 timmar per vecka. Läser man på 150% ska man i genomsnitt studera 60 timmar/vecka. Skulle man läsa 60 hp per termin, ska man lägga ner ca 80 timmar per vecka på sina studier.

    Studie- och yrkesvägledare