sara
    Hej!
    Har nyligen tagit studenten och har fått se och räknat ut mitt meritvärde. Har 15.67, och har sökt till många juridiska ämnen till universitet. Min fråga är om det finns någon chans att jag kommer komma in på ex, jurist linjen, socionomprogrammet eller typ det rättsvetenskapliga programmet.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du skriver inte om du har ett giltigt resultat på HP, högskoleprovet. Om ja - kommer du även konkurrera i HP-urvalsgruppen, alltså får en extra-chans, bortsett från hur höga betyg du har.
    Annars, så konkurrerar du i BI, direktgruppen, på dina betyg - och hur höga betyg som kommer i år ge plats vet ju ingen människa... Antagningsgränser uppstår "i efterhand", i konkurrensen: du konkurrerar mot andra som söker samma utbildning på samma lärosäte samma termin.
    Om du vill kan du även kika på www.yhguiden.se - om du skulle söka till yrkeshögskola, påverkas inte din ansökan till högskola alls.. det är helt oberoende antagning som varje yrkeshögskoleutbildning gör.
    Inom yrkeshögskola finns ex. utbildning till Paralegal och IP-paralegal.

    Om du ej kommer in till hösten, trots att vi här på FrågaSYV kommer att hålla tummarna för dig, försök både höja dina betyg och gör högskoleprovet och se om det finns passande utbildningar att söka som startar till våren 2019.
    Innan du vet om du kommer in på en utbildning, sök jobb - all arbetslivserfarenhet är bra att ha.

    Vänliga hälsningar och Lycka till!
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du är intresserad av lagar-och-regler, antar jag... då du sökt till juristprogrammet, bl a.
    Man kanske inte tänker på att det inom många Olika yrken som man - på olika sätt - har med lagar-och-regler att göra, ex. sysslar Personalvetare med Arbetsrätt; Logistiker som sysslar med "internationella logistiska lösningar" har mycket med handelsrätt och "transport-rätt" i olika länder att göra... och så kan man också bli lärare i juridiska kurser på gymnasiet, t.ex... så det är inte endast jurister och rättsvetare som arbetar med lagar-och-regler, så kika gäran på många olika yrken på www.framtid.se - du hittar förhoppningsvis några olika yrken som du blir intresserad av.
    Jag vet inte om du kommer in på de utbildningar du har sökt till hösten. Jag hoppas du kommer in. Juristprogrammet brukar, dock, tyvärr, kräva högre betyg än det meritvärde som du uppger i din fråga (därför är jag benägen att råda dig förbereda till att du kommer kanske inte in på juristprogrammet...). Det är mer troligt att du skulle komma in på socionomprogrammet, som inte brukar kräva lika höga betyg som juristprogrammet.

    Vänligen

    Julia syv