lisa

    Hej! Jag har tänkt läsa matematik 3b på komvux som krävs för att läsa ekonomiskt program, problemet är bara att kursen avslutas bara några dagar efter sista kompletteringsdag 21 juni, är det möjligt att ändå tillgodogöra sig betyget och få plats på tex ekonomi kandidat om skolorna öppnar för sen anmälan? (alltså nu till hösten 22)

    • Anna : Att komma in från RESERV och att göra SEN ANMÄLAN är olika saker. i Reserv ställs sökande som senast sista kompletteringsdagen påvisade att de är behöriga och deltog i konkurrensen om utbildningsplats, fast ej blev antagna på grund av för låga meriter. Finns det folk som står i RESERV kommer troligtvis inte SEN ANMÄLAN öppnas. Kan dock bero på hur många som står i reserv. Är det få som finns i reserv och många av de antagna tackar Nej till sina plaser, kan i så fall SEN ANMÄLAN öppnas efter det att alla från reserv kom in.
    • Vägledare :

      Du känner väl till en bra gratis sida - Matteboken.se? Kursen matte 3 finns på matteboken.se/lektioner/matte-3 - du kan repetera och bedriva självstudier i mattekurserna med hjälp av matteboken. Det är bra aktuell information och är gratis. Så, kika gärna in på den sidan!

    • lisa : Okej, när i såfall öppnar skolorna för sen anmälan? är det efter första antagningsbeskedet?
    • Anna :

      Det kan vara olika - om det redan innan sista kompletteringsdag är så att färre ansökte än det finns plaser, kan ansökan vara öppen mycket tidigare än sista kompletteringsdag (om man tänker logiskt, så att säga) - utbildningarna vill ju fylla sina platser men obehöriga kan inte tas in på högskoleutbildningar, även om det finns tomma platser. Jag tror inte det finns ETT datum då alla utbildningar som vill öppna för SEN ANMÄLAN gör det samtidigt, utan det borde rimligtvis vara så att när det är klart att utbildning ej kommer fylla i sina platser med de som anmälde sig under den vanliga anmälningsperioden, då öppnar just den utbildning för SEN ANMÄLAN - men hör gärna med de som jobbar på Antagning.se för det är de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskoleutbildningar. Det går att maila till antagning.se och ringa: tel.nr 0771-550720 och tel,tid kl.9-16 på vardagar. Men annars så kan du dagligen gå in och titta på just de utbildningar som intresserar dig - ser du att SEN ANMÄLAN är öppen eller inte. Jag tror du måste vara behörig då du anmäler dig, alltså ingen idé att anmäla sig vid SEN ANMÄLAN om inte du redan har alla betyg "i handen" (detta för att antagning görs i så fall direkt: står det tomma platser och en behörig anmäler sig finns ingen anledning att inte anta den sökande) - det borde funka så om man tänker logiskt, men hör gärna med Antagning.se och lycka till!

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    om utbildning öppnar SEN ANMÄLAN, kan du anmäla dig när anmälan har öppnat. För detaljer (t.ex om du måste vara behörig, alltså ha godkänt betyg i matte 3 redan när du gör sen anmälan eller om du kan komplettera senare - vänd dig till Antagning.se; jag tror du måste vara behörig när du gör Sen anmälan för att då antas man direkt efter det att man gjort anmälan - "först till kvarn" och en obehörig kan ej antas).
    Du skriver att kursen avslutas några dagar efter 21 juni, men tänk på att det tar tid att få ut sitt betyg. Att få besked från läraren att du får "det här betyget" betyder inte att du fick ett betyg. Läraren fyller i "papprena" som går till utbildningsadministratören, sedan kontrolleras det av rektorn - vilket kan ta 2-3 veckor efter sista kursdagen. Och speciellt kring Midsommar när semestertider har börjat - så fråga komvux när de tror du ska få ut ditt betyg.

    Att SEN ANMÄLAN kommer att öppna eller inte kan man inte veta på förhand. Sökande kommer komplettera upp t o m 21 juni 2022 och det är först efter det som Antagning.se ser om antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser. Du behöver, hur som helst få godkänt betyg i matematik 3. Du vinner på att ha så goda kunskaper och så högt betyg som möjligt. Fundera på om du kanske ska läsa matte3 i på längre tid (i lägre studietakt), t.ex under höstterminen med lärarledda lektioner för högre chans att få så bra kunskaper som möjligt och så högt betyg som möjligt. Det blir tråkigt om du snabbar på och får ut endast E i kursen och sedan öppnar inte SEN ANMÄLAN så ska du ändå inte kunna komma in på ett kandidatprogram till hösten.