Sofia
    Hej!
    Jag vill söka till juristprogrammet i vår. Jag har dock 19,38 i snittbetyg och skulle behöva höja det för att komma in. Jag tänkte därmed göra prövning i matte 2a. (Jag har läst samsam på gymnasiet och har ett giltigt examensbevis). Dock såg jag att juristprogrammet inte kräver matte2. Hur blir det om jag söker till juristprogrammet och höjer mitt matte2 betyg? Kommer det att räknas in så jag kan söka med det nya snittbetyget i BII?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det är precis som du skriver i din fråga: med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Samtidigt prövas du i BI, direktgruppen, med det meritvärde som du har på dina betyg från examensbevis från gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ja precis. Det nya betyget i matte2 kommer också att räknas in? Eftersom att de inte kräver det ju
    • Mikael : Om matte 2 ingår som en kurs inom ditt examensbevis så räknas betyget in. Om du får högre betyg kommer det högre betyget räknas in i stugor det lägre betyget. Att matte 2 ej krävs gör att du får meritpoäng för det godkända betyget, + o.5