Lotta
    Hej! Jag går andra året på samhällsprogrammet på gymnasiet och håller därmed på att läsa matte 2b som jag inte är godkänt i och förmodligen inte heller kommer kunna bli. Kommer detta begränsa mig mycket när jag sedan vill läsa vidare och kan jag isåfall läsa matte 2b på komvux istället efter studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    det går att ta ut examensbevis från SA, samhällsvet.programmet på gymnasiet, med F i matte 2b. F betyg drar, så klart meritvärde rätt mycket... utan godkänt betyg i matte 2 blir du inte behörig till de eftergymnasiala utbildningar som kräver just matte 2.
    Om du söker till högskoleutbildningar som ej kräver godkänt i matte 2, men om du då Har godkänt i matte 2, får du + 0.5 i merit och samtidigt få upp ditt meritvärde även genom att E betyg i en 100p.kurs, jämfört med F-betyg ger + 0.4 det blir alltså + eller "minus" 0.9 till ditt meritvärde, beroende på om du har eller inte har godkänt betyg i matte 2. Det är rätt mycket och kan utgöra skillnad mellan att komma eller inte komma in på en utbildning.
    Gör ditt bästa i matte!
    Bra för dig att veta är också att i fall du får F i en kurs på gymnasiet (matte 2 eller en annan kurs) har du rätt att göra Prövning i den kursen under din tid på gymnasiet, innan du går ut. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer.
    ***
    Om du går ut gymnasiet med F i matte 2 eller i en annan kurs, kan du givetvis söka till komvux. Förhoppningsvis kommer du in på komvux.
    Vänligen
    ANNA