Khaled

    Idag så är det söndag och jag har börjat må dåligt sen fredag och jag ser då att det finns ingen chans för mig att må tillräckligt bra tills imorgon där vi har delprov på fysik. Frågan är inte om jag kan prestera min bästa eller inte, det är att jag kan kanske smitta någon eller faktiskt ba må mer illa under proven. Det är extra farligt nu när covid ökar. Min vän som har bra kontakt med många i klassen märkte att flera stycken kommer att vara "sjuka" inför provet för att kunna undvika göra den innan jullovet. Han sedan berättar till mig att även om jag sjukanmäler mig så kommer det inte att räknas eftersom många andra kommer att göra det. Det kommer att vara en annan provtillfälle som vanligt men skolan tar hänsyn när man sjukanmäler under prov. Jag får inte CSN tills på år 2 eftersom jag är född 2006 och går år 1 på gymnasie. Så jag undrar om hur det kommer att bli? Jag vill inte bli misstänkt för att försöka undvika provet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du är under 18 år och med det är icke-myndig, och jag tycker därför att beslutet får tas av dina vårdnadshavare. Det är också de /alltså dina vårdnadshavare/ som anmäler dig sjuk på skolan. Är man sjuk då är man sjuk. Vi kan inte uttala oss om du riskerar att bli "misstänkt" för att försöka undvika ett prov. Skötsamma elever som inte skolkar och gör sitt bästa i skolan brukar inte bli misstänkta när de är sjukanmälda. Prata med dina vårdnadshavare och överlåt beslut till dem, är mitt råd.