sofia
    Efter 9:an så tog jag ett skottår ifrån skolan. Nu så går jag IV och läser upp svenskan som jag hade f i. Min lärare säger att det muntliga delen i svenskan är det stora problemet för mig. Han har sagt att jag har förbättras lite i det muntliga fast att jag måste jobba mycket mer med det. Dom i min egna ålder börjar 3:an nästa år och jag har sjukt mycket ångest att jag måste gå IV 1 år till. Kommer jag hinna bli godkänd i det muntliga nästa termin? alltså kan han sätta godkänd på mig fast att jag har lite kvar i det muntliga i slutändan?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    jag hoppas du får godkänt betyg i Svenska och kan komma in på ett Nationell program till hösten. Vilket program vill du söka då?
    Jag kan givetvis inte garantera att du får ett godkänt betyg. Läraren har stor makt i betygssättningen. Det är lärarens profession och yrkeskunskap att både undervisa och bedöma elever.
    I språk måste både det muntliga och det skriftliga - vara godkända var för sig /som regel/, men det händer att läraren kan "jämka in" den ena delen i den andra - så att säga... dvs om eleven är mycket bra på den ena delen, kan det hjälpa till att bli godkänd på den "sämre" delen.

    Svenska är undervisningsspråk och därför är det absolut viktigaste ämnet.
    Man lär sig PÅ SVENSKA i alla andra kurser - och det blir problem om eleven inte till 100% förstår vad som står i läroboken eller det som läraren förklarar på lektionerna - alla andra ämnen blir lidande.
    Du lär dig nu inte bara för att få betyg och komma in på gymnasiet, utan du lär dig för livet. Du kommer under hela ditt liv behöva ta till dig kunskaper i tal och skrift och nu lägger du grund för det.

    Jag råder dig be om samtal med läraren och din vårdnadshavare får gärna också vara med /du är ännu inte myndig/ och så tar ni upp frågan om du behöver hjälp av speciallärare eller logoped eller någon annan undervisningsmetod än den som hittills har använts i din undervisning.

    Tips om studieteknik: öva i små doser, inte längre än 15 min. Och ta rast emellan. Be läraren om instruktion om hur du bör öva och följ de råden noga. Gör ditt bästa och var nöjd med det. Man kan inte göra mer än sitt bästa.

    Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte