Dylan
    Hej jag går i gymnasiet nu. Jag hjälpte min vän med en inlämning. Min lärare kom fram till honom och sa att han hade plagierat ca 60-70% av min text.

    Kommer jag få konsekvenser och i så fall hur illa kommer det vara

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Dylan,

    att "hjälpa någon med inlämning" kan man på väldigt många olika sätt; exempelvis om du skulle "undervisa" någon alltså Förklara, Lära så att hen sedan "kan detta" som du förklararde om, då är det att Ärligt Hjälpa till en klasskompis! Och det är jättebra!
    Men

    att låta någon att kopiera dina svar är inte OK.
    Hen som kopierar svaren är också mycket skyldig; jämför: en person om ger en muta och hen som tar en muta - båda bryter mot lagen, men hen som "tar emot" kan ju svara: Nej, jag tar inte emot!

    ... på samma sätt hen som skriver av dina svar och du som låter honom/henne skriva av dina svar - båda är skyldiga. En elev som kopierade dina svar borde ha sagt: Nej, jag gör uppgifterna själv; förklara gärna för mig, lär mig, hjälp mig att förstå, och sedan gör jag uppgifterna själv! Nu gjorde hen, uppenbarligen, inte det, om jag förstår det rätt. Men, utan att du låtit kopiera dina svar, kunde inte hen göra det. Det skulle vara en helt annan situation, om någon tagit din skolväska eller kom åt din inloggning på ngt. sätt och kunde då, utan din tillåtelse, kopiera av dina svar... Då är du inte skyldig, om du inte gav tillåtelse att kopiera från dig.

    Man ska ju Lära sig saker, när man går kurser; och inte fuska. Det tror jag du vet mycket väl själv, utan att jag ska behöva förklara mycket kring det. Hänvisning: info på Skolverkets hemsida.

    Ytterst är det rektor på er skola som bestämmer vilken bestraffning som utdelas. Ansvar kan dock vara delegarat till undervisande lärare (det är olika på olika skolor).
    Jag kan inte veta vad just din lärare eller rerktor bestämmer i just den situationen, men kan tänka mig följande:
    eftersom det är svårt att veta vem som "snodde" från vem, kan läraren underkänna båda elever.
    Men om du kan bevisa att du inte medverkade i "kopieringen", då borde du anses som oskyldig. Kan vara svårt att bevisa det, dock.
    Om du har goda kunskaper, borde du kunna producera svar/uppgifter att lämna in - i framtiden och förtjäna ett högt betyg (det är ju Kunskaper som betygsätts).

    Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00, berätta exakt vad som hände och fråga vad som gäller i just det fallet.
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hej, läs nedan svar från Skolverket från den 24 maj 2019:

            "Vad som är fusk och hur fusk ska hanteras är inte reglerat i skollagstiftningen, utan det är något som lagstiftaren har överlämnat till skolan att hantera. Det är upp till rektor och lärare att utifrån skolans författningar besluta hur en specifik situation ska hanteras. Rutiner för hanterandet av fusk och vilka disciplinära åtgärder som vidtas kan tas fram inom ramen för skolans ordningsregler.

    Om du med avvskrivning menar avstängning så får rektorn stänga av en elev i gymnasieskolan till exempel om eleven har fuskat eller kränkt en annan elev. I gymnasieskolan är huvudregeln att man inte får stänga av en elev längre tid än två veckor under ett kalenderår. Man får dock förlänga avstängningen om en kortare avstängning inte är tillräcklig eller om det är nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande. Som mest får avstängningen vara resten av kalenderhalvåret och tre ytterligare kalenderhalvår.

    Om en lärare misstänker att en elev har fuskat vid exempelvis ett prov, kan läraren göra bedömningen att provet inte tas med i bedömningsunderlaget vid betygssättning. Läraren ska dock göra en allsidig bedömning av elevens kunskaper och behöver säkerställa att tillräckligt underlag finns för bedömning av elevens kunskaper inför betygssättningen.

    Eleven kan vända sig till ansvarig lärare och till skolans rektor för att få information om den aktuella situationen.

    Källor:
    Disciplinära och andra särskilda åtgärder: 5 kap. 6-18 §§ skollagen
    Skollagen: www.skolverket.se/lag
    Ordningsfrågor, trygghet och studiero: www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/skolans-organisation/ordningsfragor-trygghet-och-studiero
    Studiero och disciplinära åtgärder: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/studiero-och-disciplinara-atgarder

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning
    Skolverkets upplysningstjänst".