Maryam

    Hej. Jag ska gå ut gymnasiet och jag tror min merit kommer ligga på 12,35. Jag vill komma in i ämneslärare inrk svenska 7-9/eller gymnasiet i Gävle. Jag såg att meriten där var 13,20 och jag undrar om jag har någon chans att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ingen kan på förhand veta hur högt meritvärde (eller hur högt resultat från högskoleprovet) som kommer ge plats på en viss utbildning. Rådet jag kan ge är att du söker till många olika utbildningar, till alla de utbildningar som du kan tänka dig vilja läsa (och kanske inte endast utbildningar inom högskola-universitet, utan även utb.inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola). Du kan t.ex titta på yrkeshögskoleutbildningar till Lärarassistent.

    Studie- och yrkesvägledare