Marcus

    Hej! Jag är snart färdig med mitt andra år på gymnasiet. Det har på många sätt varit ett väldigt tufft år för mig vilket har gjort att det gått så jättedåligt i diverse kurser. Just nu ser det ut som att jag kommer få F i Engelska 6, Psykologi 2b och historia 1b. Jag drömmer väldigt mycket om att få studera till lärare på universitet, men oroar mig väldigt mycket, med tanke på den sisten jag befinner mig, ifall jag kommer kunna nå dit. Finns det möjlighet att kunna läsa upp underkända betyg på komvux och sedan söka in till högskola? Eller kommer det vara svårt och omöjligt med tanke att jag inte får godkänt eller en gymnasie-examen Oroar mig otroligt mycket över detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    det kommer finnas möjlighet att komplettera efter gymnasiet. Man kan komplettera på olika sätt, t.ex genom studier på komvux, eller på en folkhögskola eller genom prövningar. Gör ditt bästa i alla kurser du läser och använd dig också av möjligheten att innan du går ut år3 på gymnasiet att göra prövningar i de kurser i vilka du får F.
    I vissa fall kan även "fjärde året på gymnasiet" vara ett realistiskt (och kanske bästa) alternativ. Om det finns speciella omständigheter kan rektor ansöka om förlängd studiegång för din del. Du kan fråga om det på din gymnasieskola - prata t.ex med kurator om det. Kuratorn kan ta den frågan till rektorn.

    Studie- och yrkesvägledare